تحلیل بنیادی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ( حکشتی )

تحلیل بنیادی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ( حکشتی )

بررسی عوامل بنیادی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ( حکشتی )

معرفی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۳۴۶/۰۶/۰۲  با نام شرکت کشتیرانی ملی آریا به صورت شرکت سهامی عام تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ کلیه سهام شرکت تحت تملک دولت (وزارت بازرگانی) قرار گرفت و نام آن به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت. در راستای خصوصی سازی در سال ۱۳۸۱، ۵۱ درصد سهام شرکت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری به طور مساوی انتقال یافت. از سال ۱۳۷۹ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت غیر دولتی محسوب و از فهرست شرکت‌های دولتی خارج شد. همچنین این شرکت در سال ۱۳۸۷ در بورس اوراق بهادار پذیرش شده و ۲۰ درصد سهام آن در مالکیت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران باقی ماند.

موضوع فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

  • خرید، اداره، راهبری، اجاره، استیجاره و فروش هر نوع کشتی و شناور برای هر منظور اعم از حمل و نقل مسافر، بار، سوخت رسانی و نظایر آن
  • تصدی هر گونه فعالیت مکمل فعالیت‌های فوق نظیر احداث، اجاره و استیجاره تاسیسات بندری، سازه‌های دریایی و تاسیسات مربوط به ساخت و تعمیر کشتی‌ها
  • انواع سرمایه‌گذاری و انجام کلیه فعالیت‌های مرتبط با ساخت کشتی و شناورو تولید کلیه ملحقات مربوط به کشتی و شناور و صنایع مرتبط با کشتیرانی، به طور مستقل یا با مشارکت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی
  • سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های تابعه که فعالیت‌های آن‌ها به نحوی از انحاء مکمل فعالیت های شرکت می‌باشد، در داخل و خارج از ایران

بازارهای اصلی، وضعیت رقابتی و جایگاه شرکت

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نیم قرن تجربه در بازار حمل و نقل و خدمات دریایی ازجمله حمل و نقل محموله‌های فله خشک و تر، کانتینری، کالای عمومی، مسافری، Ro-Ro و خدمات فراساحل و با دارا بودن ناوگانی مشتمل بر ۱۵۱ فروند انواع کشتی‌های تجاری با ظرفیت ۵.۲ میلیون DWT به عنوان یکی از ناوگان‌های بزرگ منطقه‌ای به شمار می‌آید. این شرکت از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تحریم‌های شدیدی را از طرف شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از کشورها متحمل شد. اما پس از ۲۰۱۶ با نهایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها این شرکت مجددا وارد صحنه بین‌المللی شد اما پس از گذشت دو سال با تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توافق یکجانبه و اعلام برقراری مجدد تحریم‌ها فضای، جدید ناشی از تحریم بر کسب و کار دریایی حاکم شد.

سهامداران حکشتی

سهامداران حکشتی

 

رویدادهای مهم و افزایش سرمایه حکشتی

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی افزایش سرمایه ۳۱ درصدی داشته باشد. در صورت انجام افزایش سرمایه، سرمایه شرکت از ۱۶.۳۹۳ میلیارد ریال به ۲۱.۵۶۰ میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند. همچنین عرضه سهام شرکت کشتیرانی والفجر و سرمایه گذاری کشتیرانی از شرکت‌های تابعه، در دستور کار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

 

بررسی کلی صورت‌های مالی حکشتی

در سال مالی منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۸ دارایی‌های جاری شرکت بیش از ۱.۸۰۰ میلیارد تومان بوده که عمدتا متعلق به سر فصل حسابها و دریافتنی‌های تجاری می‌باشد.  در بخش دارایی‌های غیرجاری شرکت نیز سرمایه‌گذاری بلندمدت بیشترین سهم را دارد . بدهی‌های شرکت در مجموع۱۴ هزار میلیارد بوده که ۵.۲ هزار میلیارد را دارایی‌های جاری و مابقی را دارایی‌های غیرجاری تشکیل می‌دهد. حقوق صاحبان سهام نیز متشکل از سرمایه، اندوخته قانونی و سود انباشته می‌باشد که هر یک به ترتیب معادل ۱.۶۳۹، ۱۲۴ و ۵۱ میلیارد تومان گزارش شده‌اند.

سود انباشته حکشتی به ازای هر سهم  در سال مالی  منتهی به خرداد ۱۳۹۸ معادل ۳۴۹ ریال بوده است.

بررسی صورت سود و زیان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران( حکشتی ) نشان می‌دهد که شرکت از لحاظ سودآوری موفق عمل نموده و در سال ۱۳۹۸، ۳۹۷ میلیارد تومان سود خالص داشته که نسبت به سال قبل حدود ۱۸۰ درصد رشد داشته است. درآمد این شرکت از ۳ بخش درآمد سود سهام،سود فروش سرمایه‌گذای‌ها و سایر درآمدهای عملیاتی است. با توجه به اینکه حکشتی به عنوان شرکت سرمایه‌گذاری نیز فعال است لذا درآمد سود سهام یکی از مهم‌ترین محل های کسب درآمدی برای آن محسوب می‌شود به طوری که سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۴۰ درصد درآمد کل، درآمد از این محل شناسایی نموده است. درآمد کل شرکت ۶۰ میلیارد گزارش شده که نسبت به سال مالی قبل رشد افزایش صد درصدی داشته است.

صورت سود و زیان ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۸/۰۹/۳۰ به این صورت می‌باشد:

صورت سود و زیان کشتیرانی جمهوری اسلامی

حاشیه سود عملیاتی تاریخی حکشتی  تقریبا در بازه ۵۵ تا ۶۵ درصد می‌باشد اما در ۹ ماهه سال جاری با توجه به اینکه درآمد سهام دریافت نشده، لذا حاشیه سود منفی می‌باشد.

پرتفوی شرکت‌های سرمایه گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ( حکشتی ) منتهی به مرداد ۱۳۹۹

پرتفوی بورسی حکشتی منتهی به مرداد ماه سال جاری شامل سهام شرکت های کشتیرانی دریای خزر، صندوق سرمایه گذاری پارند پایدار و صندوق اعتماد آفرین پارسیان می‌باشد که در تاریخ مذکور مازاد ارزشی معادل ۳.۰۰۰ میلیارد تومان برای این شرکت در بر داشته است.

پرتفوی غیربورسی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

پرتفوی غیربورسی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

پرتفوی غیربورسی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مطابق جدول فوق می‌باشد که بهای تمام شده مجموع این شرکت‌ها ۴۷۲ میلیارد تومان در زمان خرید بوده است. با توجه به اینکه صورت‌های مالی تمام این شرکت در دسترس نبوده، محاسبه درآمد و پیش بینی سود کار دشواری است. بنابراین، محاسبه ارزش روز برای تمامی این شرکت‌ها کار پیچیده‌ای می‌باشد.

با اهمیت‌ترین و اثرگذارترین شرکت‌های گروه کشتیرانی به لحاظ حجم فعالیت و درآمد به تزتیب عبارتند از شرکت حمل و نقل کانتینری با درآمد ۳ هزار میلیارد تومان با حجم ۳۵۹.۶۶۱ TEU در شش ماهه ۱۳۹۸ و شرکت حمل فله با درآمد۸۷۲ میلیارد تومان و حجم بار ۴.۷ میلیون تن در این مقطع زمانی و شرکت کشتیرانی خزر با درآمد ۱.۴ میلیون تومان با تناژ شش ماهه ۹۱۲.۶۵۸ تن.

دارایی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

شاید یکی از مهم‌ترین نکات درمورد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) ناوگان دریایی و دارایی‌های آن باشد. این شرکت با در اختیار داشتن ۱۵۳ فروند انواع شناور فله، کانتینربر، چند منظوره، تانکر و رورو دارای جایگاه ۱۴ام به لحاظ ظرفیت حمل و نقل دریایی در منطقه می‌باشد. ظرفیت ناوگان این گروه در سال ۱۳۹۸ بدین شرح می‌باشد:

دارایی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

در رابطه با ارزش ناوگان حکشتی که مهم‌ترین دارایی این شرکت نیز محسوب می‌شود،. چنانچه ارزش هر Teu کانتینر را 1850 دلار و هرزش متوسط هر dwt شناور را 400 دلار فرض نمود، با احتساب دلار ۲۰ هزار تومان می‌توان ارزشی بالغ بر ۴۳ هزار میلیارد تومان برای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی در نظر گرفت که عدد قابل توجهی است. لازم به ذکر است با توجه به اینکه اطلاعات کاملی از  عمر شناورها و زمان خرید هریک به طور مشخص در دست نیست، لذا این ارزش برآورد دقیقی نبوده و برای محاسبه کامل ارزش روز دارایی‌ها نظر کارشناس رسمی لازم است.

 

تحلیل‌گر: خدیجه مهدی‌زاده

برای مطالعه دیگر تحلیل‌های بنیادی، به لینک زیر مراجعه کنید:

تحلیل بنیادی

پست را به اشتراک بگذارید

در facebook به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید