تحلیل بنیادی شرکت قاسم ایران ( قاسم )

قاسم2

در تحلیل بنیادی شرکت قاسم ایران ، به بررسی عوامل و فاکتورهای بنیادی این شرکت پرداخته‌ و با توجه به این عوامل روند درآمدزایی و سود این شرکت را در سال‌های آتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

فارغ از عوامل بنیادی خود شرکت که قطعا تاثیر بسزایی در درآمدزایی آن خواهد داشت،‌ عملکرد شرکت‌ها متاثر از فاکتورهای بیرونی نیز می‌باشد، که در شرکت‌ قاسم ایران، وصول مطالبات معوقه و سنواتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی دولتی به صورت نقد و اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی (اخزا) از تغییرات مهمی است که بر عملیات شرکت اثرگذار بوده است.

تمامی اوراق دریافتی در جهت کمک به سرمایه در گردش شرکت از طریق واگذاری به شرکت‌های طرف قرارداد در قبال مطالبات حال شده پرداخت گردیده است و شرکت درصدد اخذ اوراق جدید از مراکز دولتی بابت مطالبات می‌باشد،‌ با توجه به بهبود نقدینگی در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸،‌ شرکت اقدام به خرید با شرایط نقدی از تامین‌کنندگان نموده و این موضوع منجر به کاهش بهای تمام شده و افزایش سود ناخالص گردید و همچنین شرکت با فروش قسمتی از سهام در اختیا رتوانست سود قابل توجهی شناسایی نماید.

با بهبود شرایط نقدینگی و عدم نیاز به دریافت تسهیلات جدید، شرکت موفق به کاهش هزینه‌های مالی و تسویه مانده تسهیلات در تیر ماه ۹۸ گردیده است.

 

تحلیل بنیادی شرکت قاسم ایران

معرفی شرکت قاسم ایران

شرکت قاسم ایران یکی از ۵ توزیع­ کننده برتر کالاهای مصرفی در ایران است که در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی تاسیس شد. این شرکت وابسته به گروه صنعتی مینو است. فعالیت اصلی شرکت قاسم ایران شامل واردات، صادرات و توزیع فراگیر انواع مختلف محصولات از قبیل :

  • شیرینی و شکلات، محصولات غذایی و نوشابه (توزیع کننده انحصاری ۲۰ شرکت تولیدی با بیش از ۱۲۵۰ محصول مختلف)
  • دارو (توزیع کننده دارو و تجهیزات پزشکی ۴۲ شرکت دارویی با بیش از ۱۵۰۰ محصول مختلف)
  • آرایشی و بهداشتی (نماینده انحصاری ۵ شرکت با بیش از ۱۰۰ محصول مختلف)

تاریخچه شرکت قاسم ایران

شرکت خوراک (سهامی خاص) متعلق به خانواده خسروشاهی که به عنوان انجام امور بازرگانی، واردات و توزیع شیر و غذای کودک، دارو و انواع شکلات و … یکی از همان شرکتهایی بود که در سال ۱۳۳۱ آغاز به فعالیت فروش و توزیع کالاها نمود. که در سال‌های بعد با تاسیس شرکت صنعتی پارس مینو (سهامی عام) و سپس شرکت (سهامی عام) صنعتی مینو توسط صاحبان شرکت خوراک )سهامی خاص(، به توزیع محصولات مینو نیز می‌پرداخت.

در سال ۱۳۵۱ شرکت خوراک (سهامی خاص) بر اساس قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب دهم تیر ماه ۱۳۵۱ شورای انقلاب، تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. در تاریخ ۳ شهریور ماه ۱۳۱۳ شرکت قاسم ایران متعلق به سازمان صنایع ملی ایران در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و از تاریخ یکم آذر ماه سال ۱۳۱۳ فعالیت و کارکنان شرکت خوراک به  شرکت قاسم ایران منتقل شده است، که این شرکت در حال حاضر متعلق به شرکت (سهامی عام) صنعتی مینو بوده و مجموعه گروه صنعتی مینو با سهامداری شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان (سهامی عام) اداره می‌شود.

سال های بعد از انقلاب اسلامی، شرکت‌های پخش بر اساس مقررات یکی پس از دیگری متولد شدند که در نتیجه در برنامه پنج ساله چهارم هم برای اولین بار به این نوع کسب و کار شکل قانونی تحت عنوان «صنعت پخش» داده شد.

شرکت قاسم ایران در تاریخ ۳ شهریور ماه ۱۳۶۳ تحت شماره ۵۳۳۴۳ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است. این شرکت یکی از ۵ توزیع‌کننده برتر کالاهای مصرفی در ایران است که در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی تاسیس شد. این شرکت وابسته به گروه صنعتی مینو است. فعالیت اصلی شرکت قاسم ایران شامل واردات، صادرات و توزیع فراگیر انواع مختلف محصولات است.

مرور کلی بر جایگاه شرکت قاسم ایران در صنعت پخش

شرکت قاسم ایران فروش و توزیع اقلام مواد غذایی، دارویی (شامل زنجیره سرد) و تجهیزات پزشکی، اقلام بهداشتی و آرایشی، مواد ضدعفونی کننده و محصولات سلولزی، تنقلات و … را بر عهده دارد. لذا کلیه صنوف سوپر مارکت، هایپر مارکت،‌ داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانی و … سراسر کشور از بازارهای اصلی شرکت می‌باشند.

محیط کسب و کاری که شرکت قاسم ایران در آن فعالیت می‌باشد، شامل بیش از یکصد و پنجاه (۱۵۰)  شرکت پخش که بر اساس مقررات وزارت بازرگانی در سه دسته؛ شرکت‌های پخش سراسری، منطقه‌ای و استانی تاسیس گردیده‌اندمی‌باشند که به فروش و توزیع انواع کالاها از قبیل مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی، کاشی و سرامیک، قطعات یدکی خودرو و ماشین آلات و … می‌پردازند.

به علت گستردگی فعالیت‌ شرکت در پخض و ظهور فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی که عرضه و توزیع گسترده مایحتاج عمومی، کالاهای دیجیتالی، پوشاک، کتاب و مجلات و … را بر عهده دارند، بازار رقابتی تنگاتنگی را برای شرکت‌های پخش، به لحاظ تنوع بسیار محصولات توزیعی، همواره یکی از توزیع‌کننده‌های برتر کالاهای مصرفی در ایران می‌باشد و در آخرین رتبه بندی ۱۰۰ – IME ( صد شرکت برتر ایران ) موفق به کسب رتبه ۹۴ و بالاتر از دیگر شرکت‌های فعال در عرضه صنعت پخش قرار گرفت.

عوامل موثر بر صنعت و محیط بیرونی شرکت قاسم ایران

مصرف کنندگان، تامین کنندگان، مشتریان، قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دولتی، قاچاق کالا،‌ تغیییرات تعرفه‌های گمرکی، فناوری اطلاعات، مالیات‌ها و … از عوامل موثر بر صنعت پخش از جمله شرکت قاسم ایران می‌باشد.

محصولات و خدمات اصلی شرکت قاسم ایران

شرکت قاسم ایران فروش و توزیع فراگیر ( سراسری ) انواع مختلف محصولات شامل محصولات غذایی، شیرینی و شکلات، دارو و تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی و ژل، انواع مواد ضدعفونی کننده، محصولات سلولزی و انواع شوینده و سایر محصولات سبد مصرفی خانوار را عهده‌دار است که بسته‌ای کامل از سرویس‌های خدماتی را به تامین کنندگان ( شرکت‌های تولیدی و وارداتی ) از یک سو و مشتریان خود ( سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانی و … ) از سوی دیگر ارائه می‌دهد.

فرآیندهای تجاری و روش توزیع شرکت بصورت فروش مویرگی فراگیر بدینگونه است که نسبت به خرید کالا از تامین‌کنندگان ( خرید قطعی یا سیر فروش طبق مفاد قرارداد فی مابین ) دریافت، انبارش و با اخذ سفارش از مشتریان شرکت توسط فروشندگان،‌‌ کالا حمل و تحویل مشتری می‌گردد. شرکت موظف است که کالا را با شرایط مناسب، در زمان مناسب و مکان مناسب تحویل مشتری نماید. وصول وجه کالاهای فروش رفته و تحویل شده به مشتری با در نظر گرفتن روابط مالی و تجاری با تامین کنندگان و شرایط بازار و سیاست‌های شرکت از مشتریان صورت می‌پذیرد.

شعبه‌های ‌شرکت قاسم ایران

شرکت قاسم ایران شامل ۲۴ نمایندگی در سرتاسر کشور است که نمایندگی‌های مطرح آن عبارت است از:

شرکت قاسم ایران شعبه مشهد، شعبه رشت، شعبه بابل، شعبه اردبیل، شعبه تبریز.

ساختار و نحوه ارزش آفرینی شرکت قاسم ایران

ساختار فعالیت شرکت از مجموعه ای از فرآیندهایی مانند فرآیندهای پشتیبانی ، مدیریتی و اصلی تشکیل شده است. که تفاوت اساسی در فرآیندهای اصلی شرکت‌های صنعت پخش با سایر صنایع می‌باشد. فرآیندهای شرکت پخش عمدتاً پیچیده و بستگی کامل به پارامترهایی همچون، ماهیت کالا، تعداد اقلام کالا، سطح پوشش جغرافیایی، نوع تکنولوژی، روش‌های انجام کار  و … دارد.

ارزش آفرینی شرکت در تفاوت قیمت خرید و فروش کالاها که توسط مراجع ذیصلاح تعیین شده،  )مارژین ( می‌باشد که از همین محل سود مورد انتظار سهامداران و کلیه هزینه های شرکت تامین می‌شود. علاوه بر آن استفاده بهینه از ظرفیت های خالی و بهره برداری مطلوب از تسهیلات و امکانات در اختیار (انبارها، ناوگان حمل و نقل و …( در افزایش ارزش آفرینی بسیار موثر می باشد.

تامین‌کنندگان شرکت قاسم ایران

اشخاص وابسته:

  • صنعتی مینو
  • صنعتی پارس مینو
  • صنایع غذایی مینو شرق
  • دارویی، آرایشی و بهداشتی مینو
  • شوکو پارس
  • صنایع غذایی مینو فارس

 

سایر تامین کنندگان:

  • کارخانجات روغن نباتی کشت و صنعت شمال
  • فومن شیمی بهداشت
  • بین‌المللی پارس
  • تیام پخش گستر
  • مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران
  • البرز دارو
  • لامپ پارس شهاب
  • روغن‌کشی خرمشهر
  • عماد درمان پارس
  • لابراتوارهای شهر دارو
  • تولید دارو
  • داروسازی ایران هورمون
  • داروسازی و بهداشتی شفا
  • زرماکارون
  • لامیران
  • ایران دارو
  • پارس دارو
  • داروسازی فارابی
  • پایدار فرد
  • نیمه شعبان
  • داروسازی خوارزمی
  • داروسازی جابربن حیان
  • لوازم طبی ایران
  • سایر ( کمتر از 10 درصد )

سرمایه و ترکیب سهامداران شرکت قاسم ایران

سرمایه و ترکیب سهامداران شرکت قاسم ایران

تحلیل حاشیه سود ناخالص شرکت قاسم ایران

تحلیل حاشیه سود ناخالص شرکت قاسم ایران

فروش ناخالص شرکت قاسم

در سال ­های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ بخش قابل توجهی از فروش ناخالص شرکت در این سال‌ها (تقریبا ۵۴ درصد) مربوط به محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی و ۳۵ درصد مربوط به محصولات غذایی بوده است. محصولات غذایی در این سال­‌ها با حاشیه سود منفی همراه بوده است. از سال ۹۶ با تغییر رویه شرکت، گروه محصولات غذایی، با سهم ۵۲ درصدی از فروش ناخالص و حاشیه سود ناخالص ۱۱ درصدی همراه بوده است.

در این سال سهم محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی از فروش ناخالص ۳۸ درصد بوده است. از سال ۹۷ سهم گروه محصولات غذایی از فروش ناخالص افزایش چشم ­گیری داشته و به ۷۰ درصد رسیده است. حاشیه سود این گروه در سال ۹۷، به میزان ۱۲.۲ درصد و در نیمه اول سال ۹۸ تا ۱۴.۱ درصد رشد کرده است که فرض ما در تحلیل نیز بر پایه حاشیه سودهای ۶ ماه ابتدایی سال ۹۸ بوده است.

حاشیه سود ناخالص به تفکیک گروه محصولات به شرح فوق است. برای بررسی حاشیه سود ناخالص کلی شرکت به بررسی درآمد ارائه خدمات و هزینه ارائه خدمات می ­پردازیم. با توجه به جدول زیر حاشیه سود ناخالص شرکت از سال ۹۳ تاکنون رشد داشته و در حال حاضر با حاشیه سود ۱۳ درصدی در حال فعالیت می ­باشد.

فروش ناخالص شرکت قاسم ایران

هزینه‌های عمومی اداری و تشکیلاتی شرکت قاسم ایران

هزینه ­های عمومی اداری و تشکیلاتی شرکت قاسم به شرح جدول زیر می­ باشد. برای پیش­ بینی این هزینه ها برای نیمه دوم سال ۹۸ فرض بر این بود است که هزینه ­ها مانند ۶ ماه ابتدایی سال باشند و برای سال ۹۹، نرخ حقوق و دستمزد با رشد ۱۵ درصدی، نرخ گاز با رشد ۲۰ درصدی، هزینه حمل و نقل با رشد ۲۵ درصدی لحاظ گردیده است. مابقی هزینه­ ها با تورم ۲۰ درصدی رشد داده شده ­اند.

هزینه ‌های عمومی اداری و تشکیلاتی شرکت قاسم ایران

سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی شرکت قاسم ایران

سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی شرکت قاسم ایران

سایر درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی شرکت قاسم ایران

سایر درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی شرکت قاسم

تحلیل صورت سود و زیان شرکت قاسم ایران

تحلیل صورت سود و زیان شرکت قاسم ایران

 

برای ورود به صفحه تحلیل تکنیکال شرکت قاسم ایران بر روی لینک زیر کلیک کنید:

تحلیل تکنیکال شرکت قاسم ایران

پست را به اشتراک بگذارید

در facebook به اشتراک بگذارید
در linkedin به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در email به اشتراک بگذارید

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید